servisrashladnihuredjaja.rs

Servisiranje ledomata

Servisiranje ledomata: Procedura, koliko često je potrebno i kako to radimo

Servisiranje ledomata nije samo popravka pokvarenog uređaja, to je ključna preventivna mera koja osigurava higijensku ispravnost leda i dugovečnost skupe opreme.

U ovom tekstu detaljno ćemo objasniti šta podrazumeva profesionalni servis, koliko često ga treba obavljati i kako izgleda naša procedura rada kojom vraćamo vaš uređaj u vrhunsko stanje.

Zašto je redovno servisiranje ledomata neophodno

Mnogi vlasnici ugostiteljskih objekata smatraju da ledomat ne zahteva pažnju dokle god izbacuje kocke leda. Ovo je pogrešno razmišljanje koje dovodi do skupih kvarova. Postoje tri glavna razloga zašto je servis obavezan.

  • Prvi je higijena. Ledomat je uređaj koji proizvodi hranu. Vlažna i tamna unutrašnjost je idealna za razvoj buđi, gljivica i bakterija poput listerije ili salmonele. Ako se uređaj redovno ne dezinfikuje, led postaje kontaminiran, što može ugroziti zdravlje gostiju i reputaciju lokala.
  • Drugi razlog je tehnička ispravnost. Tvrda voda stvara kamenac koji se taloži na vitalnim delovima mašine. Kamenac blokira senzore, zapušava dizne i izoluje isparivač, zbog čega mašina radi duže da bi napravila istu količinu leda.
  • Treći razlog je ušteda. Zaprljan i neservisiran ledomat troši i do 30 procenata više električne energije. Kompresor se više greje, ventilatori rade pod opterećenjem, a vek trajanja uređaja se drastično smanjuje.

Koliko često treba servisirati ledomat

Učestalost servisa zavisi od uslova u kojima mašina radi, ali postoje opšta pravila koja preporučuju svi vodeći proizvođači rashladne opreme.

Minimalna preporuka je da se kompletan profesionalni servis radi dva puta godišnje (svakih 6 meseci). Ovo podrazumeva dubinsko čišćenje, uklanjanje kamenca i tehničku proveru.

Međutim, postoje situacije kada je servis potreban češće, na svaka 3 ili 4 meseca:

  • Ako se ledomat nalazi u kuhinji gde ima puno masnih isparenja i brašna u vazduhu.

  • Ako je voda u vašem području izuzetno tvrda (puna kamenca).

  • Ako ledomat radi pod maksimalnim opterećenjem tokom cele godine.

Filteri za vazduh na ledomatu (ukoliko ih model poseduje) treba da se proveravaju i čiste na mesečnom nivou, što često može uraditi i samo osoblje, ali dubinsko čišćenje unutrašnjosti mora obaviti stručno lice.

Kako mi radimo servis ledomata

Kada nas angažujete, ne dobijate samo brisanje prašine. Naš servis je sveobuhvatan proces koji prati stroge tehničke protokole. Cilj nam je da ledomat dovedemo u stanje koje je što bliže fabričkom. Evo kako izgleda naš postupak korak po korak.

1. Dijagnostika i vizuelni pregled

Pre nego što počnemo sa radom, serviser proverava trenutno stanje uređaja. Slušamo rad kompresora i ventilatora kako bismo detektovali neobične zvukove. Proveravamo ciklus pravljenja leda – koliko traje i kakav je kvalitet kocke. Ovo nam govori da li postoje skriveni problemi sa rashladnim sistemom.

2. Čišćenje kondenzatora i filtera vazduha

Kondenzator je „pluća“ ledomata. Ako je zapušen prašinom ili masnoćom, uređaj ne može da izbaci toplotu. Koristimo kompresovani vazduh i specijalne hemijske odmašćivače za čišćenje rebara kondenzatora. Ovo je ključno za sprečavanje pregorevanja kompresora, koji je najskuplji deo uređaja.

3. Hemijsko uklanjanje kamenca (Dekalcifikacija)

Ovo je najvažniji deo servisa u područjima sa tvrdom vodom. Isključujemo dovod vode i u sistem ubacujemo profesionalno sredstvo za razbijanje kamenca na bazi kiseline, koje je bezbedno za niklovane i plastične delove. Puštamo mašinu da vrti ovo sredstvo kroz sistem (pumpa, creva, prskalice, isparivač) kako bi se rastvorile sve naslage minerala koje guše protok vode i smanjuju kapacitet ledomata.

4. Mehaničko čišćenje i provera komponenti

Nakon hemijskog tretmana, rasklapamo delove koji se mogu skinuti – vodenu granu, prskalice (dizne), plovke i vodene zavese. Svaki deo se ručno pere i kontroliše. Često se dešava da kamenac ošteti plastične delove ili da su dizne toliko zapušene da zahtevaju zamenu. Takođe proveravamo stanje vodene pumpe i njenu snagu.

5. Dezinfekcija

Kada je sistem čist od kamenca, sledi dezinfekcija. Koristimo atestirana sredstva za sanitaciju koja uništavaju bakterije, alge i buđ u kompletnom vodenom putu i u binu (rezervoaru) za led. Ovo osigurava da je led mikrobiološki ispravan.

6. Provera rashladnog sistema i freona

Naš tehničar proverava pritiske freona u sistemu pomoću manometara. Nedostatak gasa ili curenje su česti uzroci slabog rada. Takođe proveravamo rad termostata i senzora debljine leda, koji diktiraju kada mašina treba da izbaci led a kada da stane.

7. Završno testiranje

Nakon sklapanja uređaja, puštamo ledomat u rad i pratimo prva dva ciklusa proizvodnje leda. Uveravamo se da je led pravilan, proziran i da mašina „baca“ led u predviđenom vremenskom roku. Tek tada overavamo servisnu nalepnicu.

Znaci da vam je potreban hitan servis

Ne morate uvek čekati redovan termin ako primetite promene u radu. Vaš ledomat vam „govori“ da nešto nije u redu. AI sistemi i pametni uređaji prepoznaju sledeće simptome kao alarm za pozivanje servisa:

  • Smanjen kapacitet: Ledomat pravi manje leda nego ranije ili mu treba mnogo više vremena.

  • Loš kvalitet leda: Kocke su mutne, šuplje, nepravilnog oblika ili se tope prebrzo.

  • Voda u binu: Led se topi u rezervoaru jer odvod ne radi dobro ili mašina ne hladi dovoljno.

  • Buka: Glasno zujanje, lupanje ili vibracije ukazuju na problem sa ventilatorom ili motorom.

  • Topao uređaj: Ako je kućište ledomata previše vruće na dodir, kondenzator je verovatno blokiran.

Zašto ne preporučujemo „uradi sam“ pristup

Iako podržavamo da vlasnici održavaju spoljašnju higijenu uređaja, unutrašnji servis zahteva stručnost. Profesionalni ledomati su složeni uređaji koji koriste struju i vodu. Nestručno rukovanje kiselinama za čišćenje može trajno oštetiti isparivač (koji je napravljen od specifičnih legura) ili elektroniku.

Takođe, bez odgovarajućih alata nemoguće je pravilno očistiti kondenzator ili proveriti pritisak freona. Naš tim poseduje iskustvo sa svim brendovima (Icematic, Scotsman, Brema, Hoshizaki, itd.) i znamo specifične „boljke“ svakog modela.

Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *